Toimintakertomus 2017

Osakesäästäjien Keskusliiton liittovaltuusto:

Risto Helanen on yhdistyksemme edustajana 2016-2018

Yleistä

Edellisten vuosien tapaan säännöllinen toiminta pyöri sijoituskerhon tapaamisten ympärillä. Tänäkin vuonna oli useampia ulkopuolisia esitelmöitsijöitä, mikä tuo sekä uusia näkemyksiä että mukavaa vaihtelua. Jäseniä informoitiin tapahtumista Osakeliiton tapahtumakalenterissa, Viisas Raha-lehden paikallisyhdistysten ilmoitussivulla sekä sähköpostitse.

Lisäksi pankit, varainhoito- ja sijoitusyhtiöt ovat lähettäneet yhdistykselle useampia kutsuja järjestämiinsä  tilaisuuksiin, joihin jäsenet saivat ilmoittautua. Näistä on sähköpostitse tiedotettu jäsenistölle.

Jäseniä oli kiitettävästi ja nousujohteisesti mukana tapahtumissa. Vuonna 2015 päästiin uuden kokouspaikan myötä jo keväällä parhaimmillaan 25 jäsenen osallistumiseen tilaisuuksiimme, ja vuonna 2016 osallistujia oli jo keskimäärin 24 tapaamisissamme, ja parhaimmillaan pääsimme  jopa 33 osallistujaan, joten trendi on ollut ihan mukava. Tämä jatkui vuonna 2017, jolloin keskimäärin 24 jäsentä oli paikalla, ja enimmillään ennätyksellisesti 38 jäsentä.

Tapahtumat

Tammikuussa aloitimme markkinakatsauksella, keskustelimme vilkkaasti vertaislainoista, teimme joitakin osakepoimintoja ja esitimme erilaisia tulevan vuoden aevioita ja ennusteita. Jäseniä oli paikalla 22.

Helmikuussa oli vuorossa Inderes Oy:n pääanalyytikko Sauli Vilén, joka myös toimittaa Viisas Raha-lehden Sijoituslista Top 70. Inderes on analyysiyhtiö, joka seuraa lukumääräisesti enemmän suomalaisia pörssiyhtiöitä kuin mikään muu toimija. Jäseniä kiinnosti kovasti mm. se, minkälaisilla painoarvoilla yhtiöiden eri luvut vaikuttavat sijoittumiseen ko. listalla. Paikalla oli peräti 38  jäsentä.

Maaliskuussa oli sääntömääräinen kevätkokous, jossa ensin nopeasti hoidettiin sääntömääräiset asiat alta pois Eija Helasen tottuneesti kopauttaessa nuijaa. Paikalla oli 20 jäsentä. Jatkossa Tapio Haavisto esitti yhdistyksemme kolmesta virtuaalisalkusta oman versionsa osakkeiden paremmuusjärjestyksestä.

Huhtikuussa toimitusjohtaja Jouni Hintikka Fellow Finance Oy:sta esitelmöi heidän välittämistään vertais- ja joukkorahoituslainoistaan. Paikalla oli 21 jäsentä.

Toukokuussa esitelmän piti jo entuudestaan tuttu, kestosuosiksi noussut eQ:n salkunhoitaja Hannu Angervuo, joka tapansa mukaan jakoi hyviä vinkkejä ja materiaalia. Paikalla oli 30 jäsentä.

Tämän oli taas kesätauon vuoro, ja jäimme odottelemaan sijoituskerhon tapaamisten jatkumista elokuussa.

Elokuussa Jarno Lönnqvist piti markkinakatsauksen.    Yritysten tulosohjaus on  hieman alentunut ensimmäisestä kvarttaalista, mutta luottamus on edelleen huipussaan.                Öljyn hinta on laskenut kolme vuotta, mikä on yritysten kannalta positiivinen asia. Dollari on heikentynyt, mikä auttaa USA:n teollisuutta, mutta Euroopalle se on negatiivinen kehitys. Kasvu- ja arvo-osakkeet vastaavat valtaosin USA:n pörssin noususta. Paikalla oli 27 jäsentä.

Syyskuussa Jarno Lönnqvist esitelmöi etf-rahastoista, eli pörssinoteeratuista rahastoista. Näitä löytyy tuhansia, joten kieli keskellä suuta pitää edetä. Osa maksaa osinkoja, toiset taas lisäävät osingon rahasto-osuuden arvoon. Jälkimmäisiä kannatta suosia. Paikalla oli 21 jäsentä.

Lokakuussa oli sääntömääräinen syyskokous. Taas hoidettiin Eija Helasen nuijankopautuksilla ensin sääntömääräiset asiat pois päiväjärjestyksestä. Sääntömääräisen osion jälkeen Jarno Lönnqvist esitelmöi aiheenaan ”Kuka hihkuu onnesta ja kenellä kastuvat housut”. Todettiin, että monella suunnalla geopolitiikka jyrää, esimerkkinä Kurdistan. Japanin keskuspankki on jo vähentänyt elvytystään, ja kurssit ovat sen jälkeen lähteneet nousuun. Luonnonkatastrofit yleistyvät ilmastonmuutoksen takia, ja vakuutusyhtiöt keräävät voiton. Tulevaisuuden epävarmuuden sietäminen on aina useimmille vaikeata, joten se tarjoaa oivan tilaisuuden osakepoiminnalle. Logistiikka, esim. laivat ja satamat, mullistuu automatisaation  kautta, ja kohta autonomiset autotkin hoitavat kuljetukset. Paikalla oli 17 jäsentä.

Marraskuussa Heikki Pernu esitelmöi aiheesta Bitcoin. Esitelmä herätti paljon keskustelua ja kysymyksiä, koska Bitcoinin  arvo oli juuri saavuttanut siihenastisen huippunsa, n. 19.000 dollaria. Bitcoinin arvohan ei perustu minkäänlaisiin mitattavissa oleviin fundamentteihin, vaan se on enemmän tai vähemmän sijoittajan uskon asia. Jatkuuko nousu, vai tullaanko alas? Heikki myönsi, että Bitcoinin louhinta on mitä suurimmassa määrin riskibisnestä, vaikka hän henkilökohtaisesti tekee sen, joten ei suositellut sitä heikkohermoisille tai suuria riskejä karttaville. Paikalla oli 21 jäsentä.

Joulukuussa kokoonnuimme taas glögin, joulutortun ja piparkakun merkeissä. Varsinaista esitelmän aihetta ei ollut, vaan vapaasti keskustellen ratkoimme, tai ainakin luulimme ratkovamme, maailman ongelmat.  Paikalla oli 21 jäsentä.

Yhteistyötä jatketaan edelleen Hyvinkään ja Keski-Uudenmaan suuntaan.

Vuodenvaihteessa yhdistyksellä oli 506 jäsentä.

Hallituksella on ollut kaksi kokousta.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne on vakaa, eikä yhdistyksellä ole velkaa.