Toimintakertomus 2019

Harri Viinanen, puheenjohtaja

Ari Pitkämäki, varapuheenjohtaja

Anders Bonnevier, varainhoitaja

Titi Aulio, jäsen (6/2019 asti nimellä Anna-Maria Louhivaara)

Jussi Jörg, jäsen

Sirkka-Liisa Toikka

Timo Toikka

Toiminnantarkastajat

Elina Ora-Hyytiäinen

Eemeli Riihiaho (varalla)

Toiminta

Lohjan Seudun Osakesijoittajien jäsenmäärä pysyi vakaana v. 2019 aikana ja vuoden lopussa jäsenmäärä oli 254.

Sääntömääräiset kokoukset:

• Kevätkokous järjestettiin 29.4 Osuuspankin tiloissa. Kokouksen alussa Oskar Salin esitti Osuuspankin markkinakatsauksen ja Harri Viinanen kertoi osakesäästötilistä ja esitteli Suomen Osakesäästäjien sekä Lohjan Seudun Osakesijoittajien toimintaa.
  • Syyskokous järjestettiin 19.11 Apuomenan tiloissa. Alustuksena Harri Viinanen kertoi sijoittajan verotuksesta ja osakesäästötilistä.

Hallitus kokoontui vuoden aikana kaksi kertaa.  Juoksevien asioiden lisäksi hallitus käsitteli seuraavia olennaisia asioita vuoden aikana:

• tapahtumat keskusjärjestössä (Suomen Osakesäästäjät)
  • yhdistyksen osakesalkun päivityksen suunnittelu

Tapahtumat keskusjärjestössä (Suomen Osakesäästäjät)

• Ylimääräinen liittokokous järjestettiin helmikuussa Tampereella ja siinä hyväksyttiin lopullisesti keskusjärjestön uudet säännöt ja järjestön nimenmuutos. Uusi nimi on ”Suomen Osakesäästäjät ry” ja käyttönimenä ”Osakesäästäjät”.  Uusissa säännöissä suurin muutos oli äänileikkuri eli kullakin paikallisyhdistyksellä on max. 10 % äänimäärä Osakesäästäjien virallisissa elimissä eli edustajiston kokouksessa sekä valtuustossa.  Tätä ennen äänileikkuri oli tasolla 20 %.

Keskusjärjestön toimielinten nimet päivitettiin sääntömuutoksen yhteydessä:

• Valtuusto (entinen liittovaltuusto)
  • Edustajiston kokous (entinen liittokokous)
  • Sijoitusristeily järjestettiin maaliskuun alussa Tallinnaan. Luennot pidettiin laivalla ja osallistujilla oli mahdollisuus tutustua Tallinnaan omatoimisesti.
  • Valtuuston kevätkokous järjestettiin toukokuussa Turussa.
  • Osakesäästäjät lanseerasi kansalaisopistoprojektin, jossa tarjotaan sijoituskoulutusta järjestettäväksi yhdessä kansalaisopistojen kanssa. Koulutusvastaavana toimii Svenne Holmström.  Koulutuksessa käytettävä materiaali on Osakesäästäjien laatima (Svenne) ja täsmälleen sama kaikissa kansalaisopistoissa.  Osakesäästäjät perehdyttää n. 40 kouluttajaa toimimaan opetustehtävissä.
  • Paikallisyhdistyspäivä järjestettiin syyskuussa Tampereella.
  • Valtuuston syyskokous järjestettiin lokakuussa Järvenpäässä. Valtuusto päätti jäsenmaksuksi 35€ vuodelle 2020 (34€ v. 2019)
  • Lokakuussa Osakesäästäjien toimitusjohtaja Tuomo Katajamäen työsopimus purettiin hallituksen luottamuksen menettämisen takia.
  • Ylimääräinen edustajiston kokous järjestettiin joulukuussa Helsingissä, koska tarvittava määrä paikallisyhdistyksiä oli vaatinut kokousta koolle. Kokouksen aiheena olivat hallituksen ja hallituksen puheenjohtajan luottamus.  Kokouksen perusteella hallitus ja puheenjohtaja nauttivat edelleen edustajiston luottamusta.
  • Suomen Osakesäästäjien jäsenmäärä oli hieman runsaat 30 000 henkeä vuoden lopussa.

Lohjan Seudun Osakesijoittajien osallistuminen keskusjärjestön kokouksiin:

• Harri Viinanen ja Jussi Jörg osallistuivat Lohjan yhdistyksen edustajana ylimääräiseen liittokokoukseen Tampereella helmikuussa.
  • Harri Viinanen osallistui valtuuston kevätkokoukseen Turussa toukokuussa.
  • Harri Viinanen ja Ari Pitkämäki osallistuivat paikallisyhdistyspäiville Tampereella syyskuussa.
  • Valtuuston syyskokouksessa Järvenpäällä yhdistyksellämme ei olut edustajaa.
  • Titi Aulio osallistui ylimääräiseen edustajiston kokoukseen joulukuussa Helsingissä.

Harri Viinanen osallistui Osakesäästäjien kansalaisopistoprojektiin koulutuksiin toukokuussa Turussa ja joulukuussa Tampereella.  Projektin mukaiset Sijoittamisen perus- ja jatkokurssi järjestettiin Hiiden Opistossa lukuvuonna 2019 – 2020, luennoijana Harri Viinanen.  Sijoittamisen peruskurssille syys-lokakuussa osallistui 32 henkilöä eli kurssi oli lähes täynnä.

Lohjan yhdistys järjesti edelleen Vihti-Karkkilan Osakesäästäjien kanssa Sijoittamisen yleiskursseja Nummelassa ja Siuntiossa lukuvuonna 2019 – 2020.

Yhdistyksen osakesalkkuun ei tehty muutoksia vuoden aikana.  Salkun arvo vuoden lopussa oli n. 17 500 euroa ja saimme vuoden aikana osinkoja n. 500 euroa.

Yhdistyksen taloustilanne pysyi hyvänä koko vuoden ajan.  Jäsenmaksutuotot ja osingot riittävät hyvin kattamaan juoksevat kulut.

Yhdistyksen uutena kirjanpitäjä on aloittanut v. 2019 tilitoimisto Memeri.