Toimintakertomus 2018

Pohjois-Karjalan Osakesäästäjät ry:n toimintavuosi 2018

Vuosi 2018 oli yhdistyksen 35. toimintavuosi. Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden 2018 lopussa 604 jäsentä, jossa oli kasvua edelliseen vuoteen verrattuna 6,9%.
Kannatusjäseniä Pohjois-Karjalaisista yrityksistä on ollut Kesla Oyj, Ouneva Group, Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj sekä Tulikivi Oyj.
Yhdistyksen puheenjohtajana on ollut Jouko Kauranen ja hallituksen jäseninä ovat toimineet Marja Kontkanen, Leena Westman, Jouko Tanskanen, Heikki Poutiainen, Anse Rajala ja Reijo Sjögren.
Hallitus on pitänyt vuoden 2018 aikana 5 kokousta. Yhdistyksen talous on kehittynyt myönteisesti toimintakauden aikana ja on vakaalla pohjalla.

Toiminnassa ansioituneille jäsenille, Jouko Tanskaselle ja Aune Keräselle, luovutettiin kevätkokouksessa Osakesäästäjien Keskusliiton myöntämät kultaiset ansiomerkit. Yhdistyksen puheenjohtajana aiemmin 17-vuotta toiminut Jouko Tanskanen kutsuttiin yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi.

Sijoitusiltoihin kokoonnuttiin kunkin kuukauden viimeisenä keskiviikkona kesäkuukausia lukuun ottamatta, ja niihin osallistui 25-30 jäsentä. Toimintakauden aikana sijoitusilloissa ovat pitäneet mielenkiintoisia esitelmiä Ålandsbanken, Privanet Capital Markets, YIT Group ja Säästöpankki Optia.
Maaliskuussa kokoonnuttiin jo perinteeksi tulleeseen tapaan järjestää Karelia-ammattikorkeakoululla osake- ja rahastosäästämistä käsittelevä esitelmä tilaisuus, johon osallistui myös koulun opiskelijoita. Esitelmistä vastasivat Jamilla Heiskanen Osakesäästäjien Keskusliitosta ja Lari Aitamurto Nuorista Osakesäästäjistä.

Yritysvierailu tehtiin toukokuussa Outokumpuun, jossa vierailtiin Piippo Oyj:llä ja Outotec Turulan konepajalla. Ohjelmassa oli mukana myös opastettu kävelykierros Outokummun museokaivoskäytävissä. Osanottajia oli retkellä mukana 22 henkilöä.

Sijoitusilloissa päivitettiin yhdistyksen ylläpitämät virtuaaliset sijoitussalkut Varovainen ja Reipas, ja niiden tuottoa verrattiin OMXH-indeksin tuottoon. Peliä on pelattu vuodesta 2017 lähtien ja sen tarkoituksena on synnyttää keskustelua pörssiyritysten sen hetkisistä arvostuksista ja salkun osakkeiden valinta perusteista. Salkkuun Varovainen valitaan hyvänä pidettyjä laatuyhtiöitä ja salkkuun Reipas niitä yhtiöitä, joille odotetaan lähitulevaisuudessa reipasta kurssin nousua.

Lisäksi Kalevi Westman on ylläpitänyt yhdistyksen jäsenille sijoituskilpailua, jossa palkitaan ne henkilöt, jotka ovat saaneet salkulleen parhaan tuoton tai ennustaneet lähimmäksi OMXH-indeksin arvon. Tänä vuonna salkun tuoton voitti Jouko Kauranen ja OMXH-indeksin arvon veikkasi lähimmäksi Tatu Varis.

Tämä vuosi oli yhdistyksen toiminnan 35-vuotis merkkivuosi ja sitä juhlistettiin ravintola Kiesassa vietetyllä pikkujoululla, tilaisuuteen osallistui 40 henkilöä.