Toimintakertomus 2019

Pohjois-Karjalan Osakesäästäjät ry:n toimintavuosi 2019

Vuosi 2019 oli yhdistyksen 36. toimintavuosi. Jäsenmäärä oli vuoden 2019 lopussa 600 jäsentä, mikä oli sama kuin edellisen vuoden lopussa. Jäsenistä oli Nuorien Osakesäästäjien osuus 15 %. Heidän jäsenmäärässään oli vuoden aikana kasvua 30 %.

Kannatusjäseninä ovat yhdistyksen toimintaa tukeneet pohjoiskarjalaisista yrityksistä Kesla Oyj, Ouneva Group, PunaMusta Media Oyj sekä Tulikivi Oyj.

Yhdistyksen puheenjohtajana on ollut Jouko Kauranen ja hallituksen jäseninä ovat toimineet Marja Kontkanen, Leena Westman, Jouko Tanskanen, Heikki Poutiainen, Anse Rajala ja Reijo Sjögren.

Hallitus on pitänyt vuoden 2019 aikana 4 kokousta. Yhdistyksen talous on kehittynyt myönteisesti toimintakauden aikana ja on vakaalla pohjalla.

Sijoitusiltoihin kokoonnuttiin kunkin kuukauden viimeisenä keskiviikkona kesäkuukausia lukuun ottamatta, ja niihin osallistui 19-23 jäsentä. Toimintakauden aikana sijoitusilloissa ovat oman väen lisäksi esitelmiä pitäneet Kiinteistömaailma, Vauraus Suomi Oyj ja Mandatum Life. Huhtikuussa Mandatum Life kutsui yhdistyksen jäsenet Hotelli Kimmelissä pitämääänsä tilaisuuteen, jossa esiteltiin osakemarkkinoiden näkymiä. Helmikuussa vierailtiin Kesla Oyj:llä ja marraskuussa UPM:n Joensuun vaneritehtaalla. Toukokuussa tehtiin kaksipäiväinen retki Ponsselle Vieremälle ja Äänekoskelle Metsä Boardille yhdessä Pohjois-Savon Osakesäästäjen kanssa. Retkeen osallistui 40 jäsentä.

Huhtikuussa kokoonnuttiin perinteeksi tulleeseen tapaan Karelia-ammattikorkeakoululla osakemarkkinakatsausta käsittelevään esitelmätilaisuuteen, johon osallistui myös koulun opiskelijoita. Esitelmistä vastasivat Jamilla Heiskanen Suomen Osakesäästäjistä ja Lauri Kaukotie Pohjois-Karjalan Nuorista Osakesäästäjistä.

Sijoitusilloissa päivitettiin yhdistyksen ylläpitämät virtuaaliset sijoitussalkut Varovainen ja Reipas, ja niiden tuottoa verrattiin OMXH-indeksin tuottoon. Peliä on pelattu vuodesta 2017 lähtien ja sen tarkoituksena on synnyttää keskustelua pörssiyritysten sen hetkisistä arvostuksista ja salkun osakkeiden valintaperusteista. Salkkuun Varovainen valitaan hyvänä pidettyjä laatuyhtiöitä ja salkkuun Reipas niitä yhtiöitä, joille odotetaan lähitulevaisuudessa reipasta kurssin nousua.

Lisäksi Anse Rajala on ylläpitänyt yhdistyksen jäsenille sijoituskilpailua, jossa palkitaan ne henkilöt, jotka ovat saaneet salkulleen parhaan tuoton tai ennustaneet lähimmäksi OMXH-indeksin arvon. Tänä vuonna salkun tuoton voitti Anse Rajala ja OMXH-indeksin arvon veikkasi lähimmäksi Kalevi Westman.

Vuosi päätettiin omaohjelmaisella pikkujoululla, johon osallistui 19 jäsentä.