Toimintakertomus 2009

Juho Mutka, puheenjohtaja
Paavo Pitkänen, varapuheenjohtaja
Rainer Salosensaari, sihteeri
Hallituksen muut jäsenet: Terttu Hagelin, Raimo Repo, Erkki Tiuraniemi, Arja Tuisku, Teuvo Niemelä

Tilintarkastajat:
Kari Salmela
Hannele Lakotieva
Tuula Kuusela, varatilintarkastaja
Timo Hannula, varatilintarkastaja

Toiminta:

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin maanantaina 30.3.2009 klo 18.00-18.30 Hotelli Scandicin (Koskikatu 23) tiloissa Rovaniemellä.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin torstaina 29.10.2009 klo 18.00 alkaen Ravintola Oppipojan Kyyppari-kabinetissa (Korkalonkatu 33).

Hallitus kokoontui vuoden aikana neljä kertaa, tiistaina 10.2.2009 klo 17-19.20 Hotelli Scandicin (Koskikatu 23) tiloissa, maanantaina 7.9.2009 klo 16.30-18.30 OP-Private Lapin tiloissa Koskikatu 10, torstaina 29.10.2009 Ravintola oppipojan tiloissa (Korkalonkatu 33) klo 16.30-17.30 sekä maanantaina 30.11.2009 Ravintola oppipojan tiloissa (Korkalonkatu 33) klo 16.30-17.30.

Yhdistyksen jäsenille on tiedotettu jäsenkirjeillä, liiton lehdillä (Kauppalehti ja Viisas Raha), lehti-ilmoituksilla, sähköpostin välityksellä sekä yhdistyksen WWW-sivuilla.

Yhdistyksen sääntöjä muutettiin 30.3.2009. Muutetut pykälät olivat 7, 8, 12 ja 14. Muutokset on hyväksytty yhdistysrekisterissä 1.6.2009.

Tammikuu

Pohjolan Osuuspankin sijoitusilta oli maanantaina 26. tammikuuta 2009 alkaen klo 18.00 Pohjola OP:n pankkisalissa (Koskikatu 12). Rovaniemen Osakesäästäjien jäseniä oli paikalla kymmenkunta. Avaussanat lausui pankinjohtaja Keijo Posio (Pohjolan Osuuspankki), Sijoitusstrategiasta 1/2009 kertoi sijoitusjohtaja Pekka Kujala (Pohjola Pankki Oy) sekä Kevään 2009 houkuttelevimmista osinkoyhtiöistä kertoi varainhoitaja Jyrki Kiviniemi (OP-Private Lappi). Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Maaliskuu

Mandatum Lifen sijoitusilta oli maanantaina 30.3.2009 Hotelli Scandicin tiloissa (Koskikatu 23) klo 18.30-21.00. Tervetuliaissanat lausui varainhoitaja Marko Merkkiniemi, Mandatum Life Lapin esitteli varainhoitaja Matti Heiskala, otsikolla Markkinakatsaus puhui aluemyynnin johtaja Matti Ilmanen sekä otsikolla Tämän vuosisadan varainhoidosta puhui johtaja Janne Saarikko. Esitelmien jälkeen oli iltapala ja aikaa keskustelulle. Paikalla oli noin 30 yhdistyksen jäsentä kuulijana.

Rovaniemen Osakesäästäjät oli valmistautunut järjestämään kuljetuksen Pörssisäätiön Oulun pörssi-iltaan tiistaina 31.3.2009 Rovaniemen Osakesäästäjien jäsenille, mutta ilmoittautuneita ei ollut tarvittavaa 15 jäsentä.

Huhtikuu

Arvopaperi-lehti järjesti sijoitusristeilyn Tallinnaan pe-la 24.-25.4.2009. Mukana oli yhdistyksen jäseniä.

Toukokuu

Pohjolan Osuuspankki järjesti keskiviikkona 6.5.2009 op.fi-pörssikoulun Pohjolan Osuuspankin Koskikadun konttorin pankkisalissa (Koskikatu 12) klo 18.00-20.30. Asiantuntijana toimi sijoituspäällikkö Sinikka From Pohjola Pankkiiriliikkeestä. Tilaisuuden alussa oli Vesa Pörhölän (OP-Private Lappi) ajankohtainen markkinakatsaus. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Veronmaksajien Keskusliitto järjesti veroillan 14.5.2009 Rovaniemellä ravintola Oppipojassa. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Syyskuu

Pohjolan Osuuspankki järjesti sijoitusillan tiistaina 29.9.2009 klo 18.00 alkaen pankin tiloissa Koskikatu 12. Ohjelma: Alkutervehdys pankinjohtaja Mikko Kokkonen, Sijoitusstrategia varainhoitaja Vesa Pörhölä (OP-Private Lappi) sekä Vakuutustuotteiden käyttäminen verosuunnittelussa pankkilakimies Riikka Koch. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä

Lokakuu

Torstaina 29.10.2009 klo 18.00 Ravintola Oppipojan Kyyppari-kabinetissa Pohjolan Op-kiinteistökeskuksen toimitusjohtaja Eero Saarijärvi piti esitelmän yhdistyksen jäsenille aiheesta Asunto sijoituskohteena. Paikalla oli noin 15 yhdistyksen jäsentä.

Marraskuu

Torstaina 19.11.2009 vietettiin Rovaniemen Osakesäästäjä ry:n 10-vuotisjuhlaa sijoitusseminaarin merkeissä ravintola Oppipojan auditoriossa klo 18.00-20.30. Juhlapuheen pitäjänä oli liiton pj. Timo Rothovius. Ohjelmassa oli myös paneeli, jossa noin kahdeksan minuutin esitelmän pitivät paikallisten rahoituslaitosten edustajat ja analyytikot. Esitelmien aiheena olivat ajankohtainen markkinanäkemys sekä perustelut 2-3 suomalaiselle pörssiyhtiön osakkeen ostolle. Puheenvuorot käyttivät: Mikko Haulos / Säästöpankki Optia, Tarja Mikkonen / Sampo Pankki Private, Sami Hiltunen / Handelsbanken, Juha Roine / Nordea, Vesa Pörhölä / OP-Private Lappi. Paneelin puheenjohtajana toimi Timo Rothovius. Paikalla oli noin 55 kuulijaa.

Tilaisuudessa luovutettiin yhdistyksen pitkäaikaiselle sihteerille ja rahastonhoitajalle Teija Valveelle Osakeliiton hopeinen ansiomerkki. Luovuttajina liiton pj. Timo Rothovius, yhdistyksen pj. Juho Mutka ja liiton ansiomerkkitoimikunnan pj. Raimo Repo.

Illan päätteeksi Rovaniemen osakesäästäjien hallitus rakensi kuultujen näkemysten ja ostosuositusten perusteella yhdistykselle 100 000 euron arvoisen virtuaalisalkun, jota tullaan seuraamaan julkisesti (Uusi Rovaniemi ja/tai Lapin Kansa) neljännesvuosittain.

Muuta:

Osakesäästäjien Keskusliiton ylimääräisessä liittokokouksessa 28.3.2009 Jyväskylässä yhdistystä edusti Raimo Repo.

Raimo Repo osallistui Osakesäästäjien Keskusliiton liittovaltuuston kokoukseen 26.9.2009.

Raimo Repo osallistui Osakesäästäjien Keskusliiton hallituksen kokouksiin 30.1.2009, 27.2.2009, 28.3.2009, 17.4.2009, 3.9.2009, 26.9.2009, 11.11.2009 sekä 11.12.2009

Pj. Juho Mutkaa haastateltiin Iltasanomat-lehdessä maaliskuussa 2009.

Pj. Juho Mutka vieraili Sanoma oyj:n tj:n Hannu Syrjäsen vieraana toukokuussa 2009. Mutkaa haastateltiin yhdessä Sanoma oyj:n tj:n Hannu Syrjäsen kanssa Talouselämä-lehdessä 20.5.2009.