Toimintakertomus 2011

● Puheenjohtaja: Juho Mutka
● Varapuheenjohtaja: Matti Honkala
● Sihteeri ja taloudenhoitaja: Rainer Salosensaari
● Hallituksen muut jäsenet: Erkki Tiuraniemi, Teuvo Niemelä, Paavo Pitkänen, Jonna Niskanen

● Toiminnantarkastajat: Keijo Posio ja Hannele Lakotieva
● Varatoiminnantarkastajat: Tuula Kuusela ja Timo Hannula

Yhdistyksen toiminta ja jäsenten osallistuminen vuoden 2011 aikana:

Yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous pidettiin 30.3.2011 klo 18.00 Ravintola Oppipojan auditoriossa.

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin torstaina 27.10.2011 Pohjola OP:n ravintolassa Sinikello, Koskikatu 12.
Kokousesitelmän piti varainhoitaja Sami Kariniemi, OP Private Lappi.

Hallitus kokoontui vuoden aikana neljä kertaa: 1. keskiviikkona 9.2.2011 alkaen klo 17.30 Hotelli Scandicin kabinetti, Koskikatu 23. 2. torstaina 8.9.2011 Nordea Pankin tiloissa sijoituskerhon kokoontumisen jälkeen. 3. maanantaina 24.10.2010 klo 17.00 Lapin yo:n päärakennuksen Felli-ravintolan kabinetissa, 4. torstaina 1.12.2011 klo 18.00 Toripuistikko 5-7.

Yhdistyksen jäsenille on tiedotettu jäsenkirjeillä, liiton lehdillä (Kauppalehti ja Viisas Raha), lehti-ilmoituksilla, sähköpostin ja tekstiviestin välityksellä sekä yhdistyksen WWW-sivuilla.

Helmikuu

Tiistaina 22.2.2011 klo 18.00-20.30 pidettiin Tapiolan sijoitusilta ”Sijoittajan suurennuslasi” Arktikumin Polarium-salissa. Puheenvuoroja pitivät: Tilaisuuden avaus, paikallisjohtaja Tuomi Kivioja; Markkinanäkemys ja sijoitussuositukset sekä uusi arvopaperivälitys, johtaja Eero Saloranta; Täyden palvelun sijoitustalo, Henry Koivisto. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Maaliskuu

Finlandia Groupin sijoitustilaisuus pidettiin tiistaina 22.3.2011 klo 18.00-20.00 Hotelli Pohjanhovin auditoriossa. Puheenvuorot: Finlandia konserni tänään / toimitusjohtaja Tommi Äijälä, Markkinat ja talous sijoittajan näkökulmasta / toimitusjohtaja Tero Wesanko sekä Sijoittajan mahdollisuudet / johtaja Kimmo Havimo. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Keskiviikkona 30.3.2011 Ravintola Oppipojan auditoriossa klo 18.30 Sami Järvinen ja Antti Parviainen esittelivät uutta teostaan “Pääomaturvattu sijoittaminen”. Ensin Antti Parviainen alusti yleisesti riskin käsitteestä sekä peliteoreettisista käsitteistä kuten riskiprofiilit, suurten lukujen dilemma, pienten todennäköisyyksien dilemma sekä hyötyfunktio. Sen jälkeen Sami Järvinen esitteli kirjan. Paikalla oli runsaat kymmenkunta yhdistyksen jäsenetä.

Huhtikuu

Osakesäästäjien 30-vuotisjuhlaseminaari 2.-3.4.2011 Baltic Princess –laivalla Helsinki-Tallinna. Esitelmiä pitivät mm. Timo Rothovius, Jarmo Leppiniemi, Peter Immonen, Osmo Suovaniemi, Jussi Heiniö, Tuomo Katajamäki, Sven-Eric Holmström, Tomi Salo ja Henri Elo. Paikalla oli viisi yhdistyksen jäsentä. Yhdistys tuki matka-avustuksella osallistuvia jäseniä 50 € / jäsen.

Tiistaina 5.4.2011 pidettiin Mandatum Lifen ja Rovaniemen Osakesäästäjien sijoitusilta hotelli Santa Clausissa klo 18.00-21.00. Illan aikana kuultiin verotuksellisesti tehokkaista sijoitusvaihtoehdoista sekä ajankohtaisista tietoa verotukseen tulevista muutoksista. Puheenvuorot: yhteyspäällikkö Janne Haataja, varainhoitaja Risto Tuppurainen sekä sijoituspäällikkö Tapio Luusua. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Tiistaina 19.4.2011 Rovaniemen ammattikorkeakoulun liiketalouden ja tuotantotalouden sijoitusprojektin opiskelijat järjestivät sijoitusseminaarin klo 10.20 – 16.00. Yhden alustuksen piti pj. Juho Mutka aiheesta “Piensijoittaja – lastuko laineilla?” Seminaarin ajan Rovaniemen Osakesäästäjillä oli Ramkin aulassa ständi, jossa jaettiin Viisas Raha -lehteä sekä liiton esitettä useita kymmenä kappaleita. Seminaariin osallistui yhdstyksen jäseniä.

Toukokuu

Pohjola OP:n Japani-sijoitusilta torstaina 26.5. Hotelli Santa Claus alkaen klo 18.00. Esitelmät: Japanin talous katastrofin jälkeen? / TTM tutkija Paavo Suni, ETLA; Sijoittaminen Kaukoidän markkinoille OP-Private Lappi. Paikalla yhdistyksen jäseniä.

Syyskuu

Sijoituskerho kokoontui ensimmäisen kerran torstaina 8.9. 2011 klo 18.00 alkaen Nordea pankin koulutustilassa osoitteessa Rovakatu 17, Rovaniemi. Alustuksen piti Nordean Lapin Private Bankin johtaja Teppo Mäkimurto.

Iltatilaisuuksien sarjan ajatuksena on koota yhdistyksen jäseniä yhteen pohtimaan osakesäästämistä ja osakesäästämiseen liittyviä riskejä sekä mahdollisuuksia. Keskustelua käydään vapaamuotoisesti. Jokaiseen kokoontumiskertaan kuuluu valmisteltu esitys keskustelun pohjaksi. Ensimmäisen kokoontumiskerran alustuksen piti Nordea pankki.

Finlandia Groupin sijoitusilta keskiviikkona 14.9.2011 klo 17.30 alkaen Hotelli Pohjanhovissa. Tommi Äijälä puhui tavoitteellisesta sijoittamisesta ja Tero Wesanko puhui aiheesta: Syysturbulenssia markkinoilla – mitkä ovat sjoittajan mahdollisuudet? Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Varainhoitoyhtiö Navigroupin sijoitusilta Santa Claus Hotellissa torstaina 29.9.2011 klo 18.00. Illan antiin sisältyi suoraa puhetta sijoittamisesta ja selkeitä suosituksia. Puhujina olivat mm. Janne Saarikko ja Sami Järvinen. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Lokakuu

Keskiviikkona 5.10.2011 Nordea järjesti sijoitusillan Korundissa. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Sijoituskerho kokoontui torstaina 20.10.2011 klo 18.00 alkaen sijoituspalveluyhtiö Finlandian tiloissa Revontulikeskuksessa. Esitelmän piti Mika Lakkala, jonka jälkeen keskusteltiin sijoitusasioista. Paikalla oli kahdeksan henkilöä.

Marraskuu

Torstaina 3.11.2011 Sampopankin veroilta hotelli Santa Clausin Kuru-kabinetissa. Alustajina varatuomari Pirjo Vaarala, johtaja Ari Maunu, kansanedustaja Markus Lohi ja pääekonomisti Pasi Kuoppamäki. Paikalla oli yhdistyksen jäseniä.

Perjantaina 11.11.2011 tutustuminen Outokummun tehtaisiin. Matkalle osallistui viisi henkilöä. Matka tehtiin henkilöautolla.

Keskiviikkona 15.11.2011 tutustuminen Talvivaaran tuotantolaitoksille. Matkalle osallistui setisemän yhdistyksen jäsentä. Matka tehtiin yhdessä Pohjola OP:n Private -pankin kanssa linja-autolla.

Marraskuussa järjestetyille Sijoitusmessuille Helsingissä osallistui yhdistyksen jäseniä.

MUUTA:

Rovaniemen osakesäästäjien puheenjohtaja Juho Mutka alusti osakesäästämisestä ja esitteli Rovaniemen osakesäästäjiä keskiviikkona 4.5. Rovaniemen Lions-klubilla noin 15 kuulijalle.

Rovaniemen Osakesäästäjät ry:n hallituksen jäsen Teuvo Niemelä valitiiin Osakeliiton hallituksen jäseneksi.

Matti Honkala laati virtuaalisalkkujen verotuksesta toteutumalaskelman Lapin Kansa käyttöön.

Rovaniemen Osakesäästäjät ry:n arvopaperisalkku on kopioitu Kauppalehden Oma salkku -palveluun.

Teuvo Niemelä osallistui Osakeliiton hallituksen kokoukseen perjantaina 9.12.2011.