FIT Biotech Oyj

FIT Biotech sijoituskohteena

Tavoitteenamme on lisensioida lääkeaihiomme, kun olemme osoittaneet niiden periaatteellisen toimivuuden ns. prekliinisissä kokeissa tai todentaneet niiden kliinisen tehon ja turvallisuuden varhaisen vaiheen kliinisissä kokeissa. Lääketeollisuus investoi tyypillisesti jopa 2,6 miljardia euroa tuodakseen yhden uuden lääkkeen markkinoille. Lääkeyritykset etsivät jatkuvasti lupaavia lääkeaihioita, joita pienet yhtiöt kehittävät ja testaavat varhaisessa ja kliinisessä vaiheessa. Pienet lääkekehitysyhtiöt kontaktoivat ja neuvottelevat jatkuvasti suurten lääkeyhtiöiden kanssa löytääkseen oikeassa vaiheessa parhaat kumppanit pitkäaikaiselle yhteistyölle.

Lääkealalla on viime aikoina solmittu lukuisia varhaisen vaiheen lisenssisopimuksia geenihoitoja kehittävien bioteknologiayhtiöiden ja suurten lääkeyritysten kesken. Kova kysyntä nopeasti kasvavalla markkinalla on johtanut lisenssisopimusten kokonaisarvon nousuun. Etumaksut saattavat olla satoja miljoonia euroja ja rojaltit yli kymmenen prosenttia nettomyynnistä. Juuri tälle markkinalle me pyrimme.

FIT Biotech tarjoaa sijoittajille erinomaisen mahdollisuuden osallistua suomalaiseen bioteknologiaosaamiseen perustuvien lääkeaihioiden kansainväliseen kaupallistamiseen, jolla tavoitellaan ihmiskunnan terveyden parantamista kustannustehokkaasti. Tarjoamme myös merkittävän markkinapotentiaalin – kohdemarkkinamme arvo on miljardeja euroja (vasta-aineet syövän hoitoon ovat arvoltaan n. 100 miljardia euroa ja HIV-markkinan arvo on n. 20 miljardia euroa). Lääkekehitys on tunnetusti pitkäkestoinen prosessi, mutta työn aikana saavutetut virstanpylväät mahdollistavat varhaisen vaiheen lisenssisopimuksia, kuten alalla on käytäntönä.

FIT Biotech vuosikertomus 2016

FIT Biotech Oyj tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2016