Yrittäjät pörssin porstuassa -tapahtuma listautumista suunnittelevalle

Yrittäjät pörssin porstuassa -tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran toukokuussa 2022 ja se on osa 365 päivässä pörssiin -valmennusta. Tilaisuudessa valmennettavat pitchaavat yritysideat tuomaristolle, joka antaa palautetta ja kysyy kiperiä kysymyksiä. Osakesäästäjät haluaa kannustaa yhtiöitä listautumisen polulla ja esitellä yksityissijoittajille uusia sijoitusmahdollisuuksia.

365 päivässä pörssiin -valmennuksen tavoitteena on tarjota pk-yrityksille valmiuksia pörssiin listautumiseen. Valmennus on tarkoitettu yrityksille, joilla on potentiaalia ja kiinnostusta listautua First North -listalle, mutta joiden käytännön valmiuksia tulee kehittää. Valmennus koostuu viidestä osasta, joista neljäs sisältää listautumisprosessin, rahoitusjärjestelyt ja -annit. Neljännessä osassa valmennettavat yritykset pitchaavat Yrittäjät pörssin porstuassa -tapahtumassa ideaansa sijoittajista ja talouden asiantuntijoista koostuvalle tuomaristolle. Tuomarit antavat räväkän analyyttistä palautetta ja esittävät kiperimpiä kysymyksiä näkemästään pitchauksesta. Lisäksi yleisö katsoo pitchaukset ja päättää, mihin he sijoittaisivat kuvitteellisen 10 000 euroa.

"Onnistuneessa listautumisessa tavallinen suomalainen sijoittaja on avainroolissa. Tällä leikkimielisellä konseptilla autamme yrittäjiä löytämään ne oikeat keinot houkutella osallistumaan antiin."

Victor Snellman, Osakesäästäjien toimitusjohtaja

TAPAHTUMA 3.5.2022

Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran toukokuussa 2022. Mukana pitchaamassa yritysideaansa olivat Develo, Sorcolor ja EPSE. Jokainen yritys piti 20 minuuttia kestäneen pithcauksen, jonka jälkeen tuomari antoi palautetta. Tämä tarjosi yrityksille uuden keinon  ymmärtää, mihin heidän on hyvä vielä kiinnittää huomiota listautumista miettiessään. Yleisölle yhtiöt tulivat tutummaksi ja he saivat myös antaa palautetta yrityksistä.

Tuomaristossa olivat Osakesäästäjien hallituksen puheenjohtaja vuosina 2008-2022, laskentatoimen ja rahoituksen professori Timo Rothovius, Nuorten Osakesäästäjien valiokunnan puheenjohtaja Kaisa Vanha-Perttula, Nasdaqin Helsingin asiakkuusjohtaja Minna Korpi sekä pokeriammattilainen ja yksityissijoittaja Aki Pyysing.

Katso videolta, miten tuomarit ja yleisö sijoittaisivat euronsa.

’’Yrittäjien pörssiohjelma on paluuta juurille – juuri yrittäjät perustivat arvopaperipörssin Helsinkiin 1912. Valmennusohjelman idea syntyi Paloheinän lenkkipolulla pohdinnasta, miksi Helsingin First North -listalla oli 2018 vain 25 yritystä, kun Tukholmassa niitä oli 300. Nyt kolmatta tuotantokautta pyörivän ohjelman tarkoitus onkin herättää yrittäjä-omistajat huomaamaan pörssin mahdollisuudet ja tätä kautta kehittää sekä yrittäjyyttä että pääomamarkkinoita. Kolmessa vuodessa valmennusohjelman käyneistä 70 yrityksestä toistaiseksi viisi on listautunut. Uskon, että näemme heitä lähivuosina lisää.’’

Petri Roininen, puheenjohtaja Suomen Yrittäjien Kasvu- ja kansainvälisyysvaliokunta ja toimitusjohtaja Investors House Oyj

Osakesäästäjien jäsenenä saat enemmän. Järjestämme jäsenillemme koulutuksia ja tapahtumia.

Tapahtuman yhteistyökumppanit