Rahastot

Sanotaan, että rahastoista löytyy jokaiselle sijoittajalle sopiva vaihtoehto. Siksi sijoittaminen aloitetaan usein rahastoista. Finanssiala ry:n julkaisemien tilastojen mukaan noin kolmannes Suomalaisista sijoittaa rahastoihin ja se on toiseksi suosituin säästömuoto heti tilisäästämisen jälkeen.

Rahastoihin sijoittaminen ei vaadi suuria summia, esimerkiksi jo kympillä tai kahdella kuukaudessa löydät rahaston, johon voit aloittaa kuukausisäästämisen. Tärkeintä on, että sijoituksia kerrytetään säännöllisesti ja pitkäjänteisesti, sillä aika on sijoittajan paras ystävä.

Tällä hetkellä, kun korot ovat matalat tai jopa negatiiviset, syö inflaatio tilisäästöjä jatkuvasti. Siksi säännöllinen rahastosijoittaminen kannattaa aloittaa heti

Mikä on rahasto?

Sijoitusrahasto on rahasto, joka koostuu arvopapereista, esimerkiksi pörssiyhtiöiden osakkeista, korkoinstrumentteja ja johdannaisia. Sijoittaja omistaa rahasto-osuuksia, jonka määrä on aina suhteutettu sijoitettuun summaan. Rahastoa hallinnoi rahastoyhtiö ja rahaston sijoituksista vastaa salkunhoitaja tai tiimi salkunhoitajia. Salkunhoitajan tehtävä on ostaa arvopapereita rahastoon etukäteen määriteltyjen rahastosääntöjen mukaisesti. Rahastoihin sijoittavaa kutsutaan osuudenomistajaksi.

Kokosimme rahastojen hyödyt ja haitat omalle sivulleen.

Miten ostan rahastoa?

Rahaston ostamista kutsutaan rahastomerkinnäksi. Yleensä rahastomerkintöjä voi tehdä joka arkipäivä. Merkinnän yhteydessä määrität halutun sijoitussumman. Rahaston katkaisuajan tai nk. cut off -ajan jälkeen kauppa toteutuu sen hetken markkinahintaan. Kaupan toteutuminen voi viedä joitakin arkipäiviä, jos rahasto sijoittaa esimerkiksi eksoottisille markkinoille. Niistä kerrotaan kuitenkin etukäteen rahaston säännöissä.

Rahasto-osuuksia voi halutessaan myydä, eli rahastokielellä lunastaa, rahastoyhtiöltä. Tällöin rahastoyhtiö lunastaa rahasto-osuudet senhetkisen arvon perusteella. Pääsääntöisesti rahasto-osuudelle lasketaan päivittäin arvo, joka julkaistaan esimerkiksi rahastoyhtiön verkkosivulla.

Tänä päivänä monet palveluntarjoajat ovat tehneet kuukausisäästämisen helpoksi. Kun kuukausisäästösopimus on avattu ja kohteet valittu, merkitset rahastoja automaattisesti joka kuukausi tietyllä summalla. Rahastoon sijoittaminen hajauttaa sijoittajan riskiä. Kuukausisäästäminen rahastoon hajauttaa riskiä entisestään.

Jos osakemarkkinoilla haluaa saavuttaa parhaat tuotot on tehtävä erilaisia valintoja kuin muut. Osakesäästäjien jäsenenä pääset mukaan sijoituskursseille ja muihin tapahtumiin, jossa opit sijoittamisesta enemmän.

Millaisia rahastoja on olemassa?

Rahastot ovat joko aktiivisesti hallinnoituja rahastoja tai passiivisesti hallinoituja indeksirahastoja.

Aktiivisesti hallinnoidun rahaston salkunhoitaja on valinnut valmiiksi sijoittajan puolesta arvopaperit, joiden hän uskoo menestyvän. Hän ottaa siis aktiivista näkemystä markkinoiden kehityksestä ja pyrkii poimimaan voittajaosakkeet ennen muita. Aktiivinen rahasto pyrkii voittamaan vertailuindeksin.

Aktiivisesta rahastosta maksetaan yleensä korkeampia kuluja, sillä hallinnointi on aktiivista. Rahaston tuotot näytetään usein niin, että siitä on vähennetty rahaston kulut, jolloin näet kuinka paljon aktiiviset päätökset ovat tuottaneet. Pidä huolta, että saat rahalle vastinetta.

Jos osakemarkkinoilla haluaa saavuttaa parhaat tuotot, on tehtävä erilaisia valintoja kuin muut, tai tehdä samat valinnat ennen muita. Tällöin aktiivinen rahasto voi olla sopiva vaihtoehto.

Passiivinen rahasto, eli indeksirahasto, seuraa aina tiettyä indeksiä. Indeksirahasto tarjoaa hajautetun ja kustannustehokkaan vaihtoehdon sijoittamiselle. Indeksiä seuratessa rahastolla on mahdollisuus yltää keskituottoon. Indeksirahastoilla ei kuitenkaan voiteta keskimääräistä markkinatuottoa tai etsitä kirkkaimpia tähtiä sijoituskohteiksi. Se on kuitenkin erinomainen pohja sijoitussalkkuun.

Voit tutustua rahastoihin 6 minuuttia kestävän videon avulla.

Haluatko oppia  lisää sijoittamisesta?

Osakesäästäjät järjestää jäsenilleen erilaisia koulutuksia ja tapahtumia, joiden avulla tulet kehittymään sijoittajana.

» Liity jäseneksi ja opi lisää sijoittamisesta!