Nuorten Osakesäästäjien valiokunta 2022

Nuorten Osakesäästäjien valiokunta koostuu kahdeksasta alle 30-vuotiaasta nuoresta. Heidän tavoitteena on esimerkiksi tuottaa nuorille jäsenillemme sopivia tapahtumia. Tutustu tiimiin alla!

Kaisa Vanha-Perttula, Chair woman (puheenjohtaja)

Toimin Nuorten Osakesäästäjien valiokunnan puheenjohtajana.

Haluan edistää nuorten talousosaamista sekä innostaa nuoria säästämään ja sijoittamaan. Tästä syystä olen mukana luomassa saman henkisten taloudesta, sijoittamisesta ja ylipäätään rahasta kiinnostuneiden nuorten yhteisöä.

Sijoittamisessa mua kiinnosti alkuun erityisesti se, että sijoitukset voi tehdä työn mun puolestani ja voin sitä kautta saada tuottoa. Sijoittaminen onkin mulle tapa kerryttää varallisuutta, mutta siitä on tullut mulle myös tärkeä harrastus. Harrastuksena sijoittaminen on mahtava, koska siinä voi aina oppia uutta ja kehittää itseään.

Näin jälkeenpäin ajatellen sijoittamisen aloittaminen on ollut aika isokin käännekohta mun elämässä. Sen myötä vaihdoin pääaineen opinnoissani, löysin alan, josta on tullut mun intohimo ja oon löytänyt huipputyyppejä ympärilleni!

Maria Nurminen, Vice chair

Toimin Nuorten Osakesäästäjien valiokunnan varapuheenjohtajana.

Säästäminen ja sijoittaminen ovat kiinnostaneet jo nuoresta asti ja sijoittamisesta onkin tullut minulle vuosien aikana tärkeä harrastus. Sijoittamisessa minua kiehtoo taloudellisesti turvatun elämän rakentaminen, sillä sijoituksista saaduilla tuotoilla pyrin mahdollistamaan omanlaisen elämän, jotta voin tehdä juuri niitä asioita mitä haluan.

Vaikka nuorten talousosaaminen onkin ollut enemmän näkyvillä viime vuosina, puhutaan siitä mielestäni vieläkin silti liian vähän. Sijoittaminen on kuitenkin maraton – ei pikamatka ja siksi talousosaamisen edistäminen onkin erityisen tärkeää nuoresta asti.

Haluan omalta osaltani olla rakentamassa nuorille yhteisöä, jossa he voivat kehittyä sijoittajina huolimatta aiemmasta kokemuksesta, mutta myös tavata muita samanhenkisiä nuoria. Siksi päädyinkin mukaan Nuorten Osakesäästäjien valiokuntaan, enkä malta odottaa että päästään kunnolla vauhtiin ja toteuttamaan kaikkea mitä olemme jo suunnitelleet!

Arttu Pyykönen, Head of Media

Roolini NOSin valiokunnassa on Head of Media eli vastaan yhdessä muun mediatiimin kanssa meidän somesta ja muusta viestinnästä. Mun tavoitteeni NOSiin liittyen on tuottaa hyvää sisältöä ja saada mahdollisimman paljon innostunutta porukkaa mukaan meidän toimintaan! Itse aloin sijoittamaan pitkälti somen ja kavereiden vaikutuksesta, joten sijoittamisen viestin vieminen mahdollisimman monelle on itselleni tärkeä asia.

Se minkä takia itse sijoitan liittyy pitkälti vapauteen ja erilaisiin mahdollisuuksiin. Tavoitteena on tehdä sellaisia asioita joista itse pidän, ei sellaisia joita on pakko tehdä. Tähän tavoitteeseen sijoittaminen on erinomainen työkalu.

Tomas Parkama, Head of Brand

Roolinani on toimia NOS:in brändivastaavana ja teen erityisen tiivistä yhteistyötä mediatiimin kanssa. Tavoitteenani on, että NOS:in hyvä fiilis näkyy ulospäin ja että saamme luotua nuorille yhteisön, joka tukee heidän taloudellisia tavoitteitaan.

Sijoitan muutamastakin eri syystä. Se on minulle tapa tutkia ja seurata erilaisia firmoja sekä miten maailman talouden tapahtumat vaikuttavat eri toimijoihin. Toiseksi se on minulle tapa lisätä taloudellista hyvinvointia, turvata tulevaa ja toteuttaa unelmia.

Milja Heikura, Head of communications

Toimin osana mediatiimiä, jossa tavoitteenamme on luoda laadukasta sisältöä niin aloittelijoille kuin kokeneille sijoittajille. Toivon, että nuorten joukosta kasvaa valveutunut sukupolvi talousosaamisen tiimoilta. Koen, että Nuorten Osakesäästäjien valiokunnassa minulla on mahdollisuus vaikuttaa tähän.

Henkilökohtaisena tavoitteenani on taloudellinen riippumattomuus. Sijoittamisen monipuolisuus kiehtoo ja minua inspiroi mm. erilaiset sijoitustarinat. Näistä saa uutta näkemystä omaan tekemiseen. Aktiivinen sijoittaminen pitää myös hyvin ajan hermoilla.

Salla Smeds, Head of events

NOS:in valiokunnassa toimin tapahtumavastaavana. Tavoitteenani on tuoda sijoittamista ja säästämistä lähemmäs jokaista nuorta ja poistaa siitä sen elitistinen leima – jos sellaista enää on. Sijoittaminen on paljon myös tietotaitoa, ja tavoitteenani on myös lisätä nuorten osaamista sijoittamisesta.

Näitä tavoitteita toteutan roolissani tapahtumavastaavana järjestämällä matalan kynnyksen sijoitustapahtumia yhdessä muiden NOS:in valiokuntalaisten kanssa. Tapahtumissa ei ole tyhmiä kysymyksiä, ja tarkoitus on luoda luottamuksen ilmapiiri, jossa osallistujat voivat oppia toisiltaan ja keskustella sijoittamiseen liittyvistä kysymyksistä.

Minä sijoitan niin sanotusti hyvän päivän varalle. Haluan voida mahdollistaa erilaisia valintoja elämässäni. Pitkällä aikavälillä tähtään taloudelliseen riippumattomuuteen.

Juulia Riippi, Treasurer

Roolini on Treasurer, eli hoidan valiokunnan rahaan liittyviä asioita kuten budjetointia ja raportointia. Tavoitteeni NOSissa on verkostoitua samanhenkisten tyyppien kanssa, sekä innostaa muita nuoria sijoittamaan.

Sijoittamisesta saan taloudellista turvaa, sekä mahdollisuuden tehdä juuri sellaisia asioita mitä haluan. Lisäksi sijoitan eläkettäni varten.

Emilia Kivikko, Head of Secretary

Toimin tämän kauden NOSin valiokunnassa sihteerinä ja apuna muille valiokuntalaisille siellä missä minua tarvitaan! Tavoitteeni on tietysti sihteerin perushommien lisäksi tehdä oma osani, että saamme luotua NOSsille entistä aktiivisemman matalan kynnyksen yhteisön ja verkostoitumismahdollisuuksia kaikille sijoittamisesta ja säästämisestä kiinnostuneille nuorille!

Kaikessa yksinkertaisuudessaan sijoitan oman itseni ja oman tulevaisuuteni vuoksi. Koen tärkeänä kasvattaa varallisuutta tulevaisuutta varten ja sijoittaminen on parempi keino tähän kuin rahan pinoaminen pankkitilille. Raha ei välttämättä tuo onnea itsessään, mutta mahdollistaa asioita ja tarjoaa turvaa pahan päivän varalle ja eläkeikään. Lisäksi sijoittaminen on hauska ja mielenkiintoinen harrastus!