Pyynikin käsityöläispanimon suunnitelmat suututti omistajat

Viime viikolla Viisas Raha uutisoi Pyynikin käsityöläispanimon peruneen suunnatun annin ja sijoittajia suututtaneet aikeet yhdistää osakesarjat. Osakesäästäjät sai ennen tätä lukuisia yhteydenottoja yksityissijoittajilta asiasta.

Osakesäästäjät olivat ottaneet ensimmäiset askeleet yksityissijoittajan edunvalvonnan osalta. Yhteyttä oli otettu muun muassa Pyynikin käsityöläispanimon puheenjohtajaan ja osakeannissa käytettävän osakemerkintäalustan Fundun toimitusjohtajaan.

Osakkaiden äänekäs kritiikki oli kuitenkin ilmeisesti kirinyt yhtiön korviin, sillä se ilmoitti myöhemmin, että ylimääräinen yhtiökokous perutaan, kuten myös osakesarjojen yhdistäminen sekä suunnattu anti. Yhtiö on käsityksemme mukaan jäädyttänyt osakkaiden välisen keskustelun ja yhteyden johtoon ja hallitukseen sulkemalla osakkaille tarkoitetun Facebook-tilin.

Suomen Osakesäästäjät muistuttaa kaikkia, niin listayhtiöitä kuin listaamattomia, että jokaisen osakesarjan omistajat ovat osakkaita siinä missä äänivaltaisimpien osakesarjojen omistajat ja omistajayrittäjät. Hallituksen tehtävä on huolehtia kaikkien osakkaiden tasavertaisesta kohtelusta ja lain hengen noudattamisesta.

Lisää tietoa tapahtuneesta Viisas Raha -talouslehdessä.