Välittäjä 2021 -tutkimuksen tulokset on julkaistu

Suuri välittäjätutkimus selvitti jälleen mitä suomalaiset sijoittajat ajattelevat pankkien ja muiden arvopaperivälittäjien palveluista ja niiden laadusta. Viimeksi tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten.

Välittäjä 2021 -tutkimuksen mukaan välittäjien palvelutaso on vaihteleva ja hinnoittelussa on huomattavia eroja. Erot johtavat siihen, että entistä suurempi osa sijoittajista käyttää vähintään kahta välittäjää. Vuonna 2019 toteutetussa välittäjätutkimuksessa 42 prosenttia vastaajista käytti kahta tai useampaa välittäjää. Tänä vuonna 46 prosenttia vastaajista käyttää useampaa välittäjää ja aktiivisesti kauppaa käyvistä vastaajista peräti 59 prosenttia.

Tutkimuksessa käy ilmi, että sijoittajat kaipaisivat osakevälittäjiltä reaaliaikaisia pörssiuutisia sekä yritysanalyyseja sijoituspäätöstensä tueksi. Vastaava tulos nähtiin jo Välittäjä 2019 -tutkimuksessa. Kaikista vastaajista peräti 59 prosenttia luottaa enemmän riippumattomaan sijoitustutkimukseen kuin välittäjien tarjoamaan.

– Suomessa analyytikoiden määrä on vuosien aikana laskenut. Pörssiyhtiöitä ei välttämättä seuraa yksikään analyytikko. Samalla sijoittajien määrä kasvaa jatkuvasti ja huomaamme järjestönä, että puolueetonta tietoa sijoittamisesta kaivataan, kertoo Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellman.

Laatukeskiarvot ovat välittäjillä usein hyviä erittäin tärkeiden palveluiden osalta. Sijoittajan iän huomattiin kuitenkin vaikuttavan vaatimuksiin. Nuorista, alle 30-vuotiaista sijoittajista 42 prosenttia ajattelee, että kaupankäyntijärjestelmä kuuluu pahimpien epäkohtien joukkoon. Vastaavasti yli 65-vuotiaista 22 prosenttia on samaa mieltä.

Puutteet asiakaspalvelussa kiusaavat 28 prosenttia yli 65-vuotiaita sijoittajia. Alle 30-vuotiaista puutteita on huomannut ainoastaan 8 prosenttia. Mobiiliasioinnissa osat vaihtuvat. Alle 45-vuotiaista vastaajista joka neljäs toivoo parannusta siihen. Yli 65-vuotiaista puutteita on huomannut seitsemän prosenttia.

Suomalaiset sijoittajat arvioivat tutkimuksessa välittäjien vahvuuksia ja heikkouksia.

Mandatum Traderilla on tyytyväisimmät asiakkaat, mutta yksityissijoittajien suosikkivälittäjä on yhä Nordnet. Vertailussa arvioidut välittäjät käydään yksitellen läpi Viisas Raha 5/2021-lehdessä.

Haluatko lukea lisää välittäjävertailusta?

Välittäjävertailusta yleisellä tasolla löydät lisää osoitteessa www.osakeliitto.fi/vertailu.

Osakesäästäjien jäsenenä pääset lukemaan välittäjävertailun tuloksia kattavammin Viisas Raha 5/2021-digilehdessä. Kirjaudut palveluun Lehtiluukun tunnuksillasi. Tarkemmat ohjeet tilaajatunnuksen käyttöönottoon ja sen aktivointiin täällä.

Jos et vielä ole jäsen, mutta haluat lukea tarkemmin välittäjävertailun tuloksista voit liittyä helposti ja nopeasti jäseneksi täällä.

Viisas Raha -lehden kaikille avoimet verkkosivut tarjoavat nostoja välittäjävertailun tuloksista osoitteessa www.viisasraha.fi.

Lehdistötiedote 18.8.2021